I et hvert team er der medarbejdere, der har det som fisk i vandet og nyder stor succes, og andre som synes at kæmpe mere med deres rolle og med at få tingene til at lykkedes. Det er afgørende for dig som leder og arbejdsgiver, at du ved hvorfor nogle medarbejdere bare kører derudaf, mens andre synes at kæmpe mere og til tider falder igennem.
En del af forklaringen kan selvfølgelig findes i forskellen på intellekt, uddannelse og kompetencer, som kan have en indflydelse på hvor succesfulde den enkelte medarbejder er i sit job. Disse faktorer har vi dog som regel taget højde for, og når vi ser bort fra de mest begavede medarbejdere, så er det sjældent der vi skal finde den største forskel over en bred kam.
Svaret skal snarere findes i forskellen på deres talentpakker. Det, den enkelte er motiveret og drevet af. At nogle opgaver og sammenhænge giver den ene energi, mens den anden ikke føler sig lige så fyldt op at de samme opgaver og sammenhænge.
Du skal kende deres talenter for at kunne klone dem
Det er præcis i forskellen på hvad den enkelte medarbejder er drevet af, og hvad vedkommende bliver motiveret af, at svaret skal findes.
Og det kan vi måle med en talenttest.
Vi måler simpelthen på hvor den enkelte medarbejder har noget særligt at bidrage med og dermed hvilke arbejdsopgaver og arbejdsomstændigheder, der er et godt match til den enkelte.
Når du leder efter et nyt teammedlem, er det derfor en stor fordel at vide, hvilke talenter der fungerer godt i denne type team, samt hvilke type personer der responderer godt på din lederstil. Men selvfølgelig også hvilke talenter, der vil bidrage med noget I måske ikke har i forvejen.
Jeg kan på alle måder anbefaler at have flere forskellige personprofiler og talentprofiler i et team. Det er ofte med til at gøre teamet mere dynamisk, men i nogle jobtyper kan det være en fordel at der er nogle bestemte talenttyper som går igen.
Der er dog flere faktorer der gør sig gældende, når vi skal afdække hvad der får dine medarbejdere til at føle sig som fisk i vandet.
En succesfuld medarbejder har et match mellem talenter og job
Hvorvidt din medarbejder er succesfuld i sit job afhænger nemlig af om der er match på flere af nedenstående parametre.
1. JOBMATCH: Er der et match mellem de opgaver din medarbejder skal løse og den talentpakke han/hun har?
2. BOSSMATCH: Er der et match mellem den type leder du er og den måde som din medarbejders talenter er skruet sammen på, og hvad der dermed motiverer ham/hende?
3. KULTURMATCH: Er der et match mellem virksomhedens værdier og den måde virksomheden agerer på, og din medarbejders talenter?
Talenttesten fortæller, hvor dine medarbejdere har noget særligt at bidrage med og hvilke arbejdsopgaver og arbejdsomstændigheder der er et godt match til dem.
Det du derfor med fordel kan gøre er, at du kan teste en eller flere af dine eksisterende medarbejdere inden du går i gang med en rekrutteringsproces. Dermed har du en pejling på hvilke talenter der passer godt ind i din afdeling, og hvad du dermed skal kigge efter i en ny medarbejder.
Jeg har erfaring med dette både i rekrutteringssammenhæng samt i forbindelse med teamudvikling. Du er meget velkommen til at skrive til mig på anne@talentconsult, hvis du er nysgerrig på hvordan indsigten i dit teams talenter helt konkret kan hjælpe dig.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!